Kossuth Lajos és Nagyvárad kapcsolatáról II.
forras:www.szamosujvar.coolfreepage.com/kossuth/ 2004.08.03. 14:38
Kossuth és Nagyvárad 1850-1894 között KOSSUTH EMLÉKÉNEK ÁPOLÁSA NAGYVÁRADON
1894-TŐL NAPJAINKIG
KOSSUTH ÉS NAGYVÁRAD 1850-1894 KÖZÖTT
A szabadságharc leverését kíméletlen megtorlás követte. A
győztesek tömeges megtorlást terveztek és meghatározták a felelősségre vonandók
sorrendjét. A kegyetlen bosszú politikájához tartozott, hogy azokat a vezetőket,
akik az emigrációt választották és így elkerülték a felelősségre vonást,
távollétükben a tárgyalást lefolytatva halálra ítélték. [1] Az emigráció
eleinte a török birodalom területén összpontosult. A menekülteket először Vidin
mellett helyezték el, itt volt Kossuth Lajos mellett gróf Batthyány Kázmér
külügyminiszter, valamint egy ideig Szemere Bertalan miniszterelnök is. Vidinből
a menekülteket Sumlára (Sumen) szállították, köztük Kossuthot is aki
visszautasította, hogy kiadatásának elkerülése érdekében mohamedán vallásra
térjen. 1850. február 16-án az osztrák és az orosz kormány együttes
követelésére a török kormány a legveszélyesebbnek tekintett menekülteket, köztük
Kossuthot is internálta a Kis-Ázisa belsejében lévő Kütahiába. Az 1850. június
18-án Kütahiába érkező csoportban négy bihari származású is volt: Koszta Márton,
Fráter Alajos, Weigl Vilmos és Török Lajos. [2] 1851 tavaszán az Amerikai
Egyesült Államok szabad letelepedést kínált fel a magyar forradalom és
szabadságharc menekültjei részére, amelynek hatására az internáltak is
elhagyhatták Törökországot. Kossuth 1851. október 23-tól közel egy hónapig tartó
angliai útja felemás eredményeket hozott. A tömegek lelkesedése nem párosult a
forradalmi események megindításának újbóli lehetőségével. Kossuth angliai
tartózkodása idején magával vitte Fráter Alajost, Török Lajost és Weigl Vilmost,
akik elkísérték őt az 1851. december 5 és 1852. július 14 közötti Egyesült
Államokban tett sikeres körútra. E diadalutat követően, azonban New Yorkban
maradtak mindhárman, Kossuthot nem követték Londonba, ahol 1852-ben
megtelepedett. [3] Addigra Kossuth kezdett rájönni, hogy az általános helyzet
nem kedvez egy újabb magyar szabadságharc megindítására. Az egész 1848-1849-es
magyar emigráció alapvető célja Magyarország felszabadítása külföldi fegyveres
segítséggel sem akkor, sem később nem valósult meg. Ezt látva Kossuth is mind
jobban a politikai tevékenységre tette a hangsúlyt. Nagyvárad, illetve Bihar és
Kossuth kapcsolatáról sem londoni, sem 1861-től olaszországi tartózkodása
idejéről nem maradt semmilyen érdemleges adat egészen 1867-ig. Az önkényuralmi
rendszer elnyomó intézkedései azonban a lelkekből nem írthatta ki a dicső
küzdelmek emlékét. Eleinte a valódi érzéseket titkolni kellett és később is az
események elhallgatása volt a jellemző. Emiatt az 1850-es évekre nem
rendelkezünk feljegyzésekkel a forradalom és szabadságharc eszméi
túléléséről. A szabadságharc és Kossuth emlékét rejtve és a magánéletben
ápolták ebben az időszakban a város lakói. Sokan őriztek titokban relikviákat, a
tiltások ellenére virágot vittek a hősi halottak sírjainak helyére. Az
1850-es években Nagyváradnak nem volt hírlapja, azonban továbbra is megjelent a
Debrecen-Nagyvárad Értesítő ez a hivatalos, kis terjedelmű sajtókiadvány, amely
főleg alkalmazkodó készségének köszönhette fennmaradását. A hírek között a
myagar emigrációról és Kossuth Lajosról is olvashatók írások 1851-ben is. [4]
Ennél többet az 1850-es években nem lehetett elvárni. Az évtized második felében
jelentkeztek a konszolidáció első jelei, amelyek megalapozták a gazdasági,
társadalmi és szellemi élet élénkülését. Az 1860-as politikai változások
következtében a Debrecen-Nagyvárad Értesítőben több Kossuth Lajos családját és
környezetét érintő híradás is megjelent. [5] 1862-ben elindult Nagyváradon a
kéthetente megjelenő Bihar, amelyet azonban 1863-ban 48-as szellemisége miatt is
betiltottak, szerkesztőjét pedig elítélték. 1865-ben az enyhülés jeleire újra
indult a Bihar, addig azonban a Debrecen-Nagyvárad Értesítő folytatta
megjelenését. A fontosabb évfordulókról a lapban nem található megemlékezés és
Kossuthról is csak a legfontosabb hírek jelenhettek meg. A helyi társadalmat
erősen foglalkoztató kérdés a hivatalos politikának továbbra is érzékeny pintja
maradt, a kiegyezés felé haladó politikai rendszer csak nehezen talált megfelelő
megoldást a szabadságharc hagyományainak kezelésére. A kiegyezést megelőző
időszakban már országosan is sokat lehetett olvasni Kossuthról, politikai
állásfoglalásairól, majd a Deák Ferenchez intézett ún. Kasszandra levélről,
amelyben tiltakozott a kiegyezés ellen. Időközben az emigráció idején
született Kossuth kultusz is terjedt. Ezek egyik megjelenési formáját a Kossuth
levelek, illetve a Kossuthhal történt levélváltások képezték. Ezekben Nagyvárad
és Bihar is tevékenyen kivette részét. Az 1867-es események újabb
fejleményeket hoztak Kossuth és Nagyvárad kapcsolatában. A politikai élet
jelentős aktivizálódása közepette Nagyvárad városa közgyűlésén 1867. augustus
19-én Györffy Gyula városi képviselő javasolta, hogy küldjenek levelet
Kossuthnak, amelyben fejezzék ki reményüket, hogy visszatér az országba. [6] Két
nap múlva Bihar megye bizottmányában Móric Pál indítványozta, hogy a megye is
forduljon levélben Kossuth Lajoshoz, amelyben fejezze ki reményét, miszerint
"nagy hazánkfia az 1848. évi törvények teljes kivívása után közénk jövetelét
tovább halasztani nem fogja." [7] Mindkét javaslatot nagy lelkesedéssel
elfogadták. [8] Nagyvárad város levelében kifejezi amellett, hogy nem
sikerült az alkotmányt teljességében visszaállítani, Kossuth visszatérésére sem
lehet számítani, viszont emiatti fájdalmukat ezúttal van alkalmuk tolmácsolni. A
levél a tisztelet, a szeretet és a remény kifejezése után, a következő sorokkal
zárul: "� tegye könnyűvé helyzeted elviselését annak tudata, hogy
szenvedéseidben egy nemzet, honfitársaid részvéte siet osztozni." [9] Bihar
vármegye levele Tisza Lajos főispán befolyására visszafogottabb. Ebben elismerve
Kossuth jelentőségét a forradalomban, sajnálatukat fejezik ki, hogy nem tér
vissza, a döntést viszont megnyugvással veszik tudomásul, abban a reményben,
hogy később mégis vissza fog térni az országba. [10] A megyén és a városon
kívül a különböző társadalmi szervezetek is levélben fordultak a Torinóban
száműzetésben élő Kossuth Lajoshoz. Ezek közül 1867. szeptember 14-én a
Biharvármegyei Honvédegylet levelet küld Kossuth Lajoshoz, amelynek szövegét már
a július 17-i közgyűlésen elhatározták. A levél hitelesen leírja az átélt nehéz
időket: "Nemzeti életünk megpróbáltatásának súlyos évei alatt, míg megingatott
oltárunk előtt még az imádság is bűnnek tekintetett; - míg bűnnek tartatott és
büntetett nemzet életéért elvérzett mártírjaink sírjának kegyeletes felkeresése,
s a nagy világban szétbarangoló hontalan testvéreinknek még neve említése is;
míg fájó sebeink felmutatásánál vigasz helyett vérig korbácsoltattak - sokat -
igen sokat tanultunk." A továbbiakban leírják, hogy megtanulták a nemzeti
önállóság szentségét, ismerni önmagukat és azokat, akik nemzeti életük felett
őrködnek. A tisztelet kifejezése után Kossuthhoz a következő lelkes kéréssel
fordulnak: "Siess leborulni a milliók vérével, életével és fájó könnyeivel
megszentelt haza szent földjére, hogy együtt imádkozhassuk el veled a Megváltó
imádságát." [11] Kossuth Lajos a hozzáérkező nagyszámú levél közül, mind
Nagyváradét, mind pedig a Bihar megyéét méltónak tartja arra, hogy hosszú
köszönő levélben válaszoljon rájuk. Nagyvárad város közönségéhez 1867. október
3-án fordult, ebben többek között leírta, hogy mindég amikor a nagy küzdelemre
gondol vissza "hálás kegyelettel állapodik meg emlékezetem Nagyvárad városa
nevénél, amely ama kornak egyik büszkeségét képezi�" [12] Kossuth Nagyváradot az
összefogás és a helytállás nemzetközi példájának tekinti a következőket írva:
"Sokszor elmondtam Angliában s Amerikában� miként találta fel a nemzetünk a
segítség kiapadhatatlan forrását Nagyvárad lelkes polgárainak hazafias
erélyében, mely az akkor még a kereskedelmi forgalom főbb erein kívül esett,
gyáriparral éppen nem, s kézműiparral is csak kevéssé rendelkezett vidéki várost
mint egy varázsütéssel egy kis Birminghammá változtatta át, melynek áldott
munkássága szerelte fel seregeinket, s adott fegyvert és mindennemű hadiszert
dicső Honvédeinknek hősies kezeibe." [13] A köszönet kinyílvánítása után Kossuth
a politikai helyzet elemzésére tér, amelyben a jövőt borúlátóan festi le
megállapítva, hogy nem a lojalitás, hanem a demokrácia hivatott érvényt szerezni
a jogoknak. Sorait így zárja: "Isten legjobb áldása legyen Nagyvárad városa
közönségével. Fogadják szívesen szíves részvétükért őszinte hálám kijelentését,
s engedjék hogy magamat jó akaratú emlékezetükbe ajánlhassam." [14] A
megtisztelő választ a város közgyűlése határozati javaslatba foglalta, amelynek
záró sorai: "Kossuth Lajos válasza legyen emlékeztető jel, hogy a város
polgársága a harcias küzdelmek között kiérdemelt becsületes nevet csak
hivatásának helyes felfogása és erélyes teljesítése által tarthatja meg a
jövendőben is." [15] Kossuth Bihar megye rövidebb levelére jóval
terjedelmesebben válaszolt még 1867. szeptember 15-i keltezéssel, azonban a
sajtóban később közölték. Levelében Kossuth részletesen foglalkozik a kialakult
politikai körülményekkel. A kiegyezés politikai rendszerében megalkuvást és
önfeladást lát, megállapítva, hogy "amit jogainkból a hatalom elvett, azt előbb
utóbb mindig vissza tudtuk szerezni, de arra nem tud példát találni
emlékezetében, hogy amely jogról nemzetünk egyszer önként lemondott, azt vissza
bírta volna szerezni." [16] A körülményeket is aggasztónak találja főleg
külpolitikai tekintetben, megállapítva háború esetén győzelem után Bécs kevésbé
lenne érdekelt a dualista berendezés fenntartásában, a szomszéd népek pedig még
jobban gyűlölnék a magyarokat, vereség esetén pedig az osztrák birodalom úgy
bomlik szét majd, hogy Magyarországot is magával rántja a pusztulásba. [17] A
továbbiakban a nemzeti kérdés megoldásának módozatairól és a megyék hatáskörének
megcsonkításáról a centralizáció által értekezett. Végezetül Kossuth elnézést
kért Bihar megye lelkes közönségétől, hogy ezeket az észrevételeket meg merte
írni. [18] Bihar megye bizottmányának 1867. november 20-i közgyűlésén Kossuth
válaszát gyakori éljenzés közepette felolvasták és ezzel kapcsolatban egy
írásbeli végzést fogadtak el, amelyben a bizottmány "a tántoríthatatlan
hazaszeretet ez újabb nyilvánulása felett színleletlen örömét kifejezvén a
küldött választ örvendetesen tudomásul veszi." [19] 1867 után a Kossuth
kultusz térhódításának vagyunk tanúi, erre Biharban a politikai helyzet ellenére
is nagy volt a fogékonyság. A változásokat tükrözte a Nagyváradi Lapok
megjelenése 1868-1870 között, amelyet hetente két alkalommal adtak ki. A
különböző cikkek gyakran idézték a forradalom és szabadságharc időszakának
történéseit és beszámoltak a megemlékezésekről is. Ugyanakkor Kossuth
tevékenységéről is gyakran beszámoltak. A nemzeti emlékezés napjai, főbb
eseményeinek megünneplését már nem tiltották, 1870-re kezdett kialakulni az
ünneplések sajátos rendje. 1870 júliusában jelent meg a Nagyvárad napilap,
amely fokozott közéleti szerepet is vállalt. Akárcsak az 1874-ben megjelent
Szabadság, hozzájárult a Kossuth személye körül mind jobban kialakuló Kossuth
kultusz terjesztéséhez. A korabeli politika és közélet legtöbb problémájának
interpretálásában igyekeztek hivatkozni Kossuth álláspontjára, mivel a
közvélemény előtt Kossuth volt a mérvadó. A politikai megosztás Kossuth
nézeteivel kapcsolatban is érvényesült, míg az ellenzék általában fenntartás
nélkül azonosult Kossuth nézeteivel, addig a kormánypárt gyakran kényszerült
arra, hogy a saját nézeteihez igazítsa, vagy óvatos kritikával kezelje Kossuth
megnyilatkozásait. Az 1870-es években a szabadságharc emlékét a nagy évfordulók
kapcsán gyakran elevenítették fel. Ennek is volt köszönhető, hogy Kossuth Lajost
80. születésnapja alkalmából 1882-ben 38 megye és 17 törvényhatósági jogú város
közönsége, városok, községek, testületek, társadalmi szervezetek és egyesületek
sora köszöntötte. Ezek között volt Nagyvárad törvényhatósági jogú város is.
Kossuth felköszöntéséről Nagyvárad város 1882. december 14-én tartott közgyűlése
döntött. Ezen Nagy István idős lelkész remegő hangon fejezte ki örömét azért,
hogy Kossuth megérte a 80. születésnapját s meg akart "emlékezni azon bölcs
államférfiról, ki 50 éves politikai pályáján minden gondját hazájának szentelé,
Magyarország nevét három világrész előtt ismertté tette, de Nagyvárad iránti
érdeklődésének is több ízben kifejezést adott", majd indítványozta: "hogy
Kossuth Lajos 80. születésnapjának elérte alkalmából a közgyűlés jegyzőkönyvileg
fejezze ki örömét." [20] Nagyvárad város közönségének köszöntő levelében a
nagy hazafit mint a "hazánk történelmének egy újabb korszak alkotóját, a
municipális élet, az autonóm önkormányzat, lángajkú lelkes szónokát, a
jogegyenlőség soha meg nem tántorodott apostolát" köszöntik. [21] Kicsit
késve, de Bihar megye is csatlakozik a Kossuthot felköszöntők táborához. Az
1883. március 21-én kelt levélben Bihar megye közönsége nevében üdvözlik
Kossuthot. [22] Kossuth 1883 folyamán a megyék és városok közel felének külön
külön is válaszolt. A jókívánságokat Kossuth 1883. május 12-én hosszú levélben
köszönte meg, amelyet Nagyvárad város közönségéhez, valamint Sal Ferenc
polgármesterhez címzett. Ebben leírta, hogy: "Nem először történik, hogy
szabadságharcunk Birminghamja, - az általam oly kedves emlékű Nagyvárad - engem
szíves megemlékezésével megtisztel és szeretetének biztosításával megajándékoz.
Tette ezt már 1867-ben is, kevéssel a közösügyes törvények megalkotása után."
[23] Kossuth borúlátó levelében megállapítja, hogy az 1867-es levélben
megjósolta, hogy "sok mindenféle terhet kellend a magyarnak viselnie" s "e
balsejtelmemet is keserves mértékben igazolta a tapasztalás", írta. [24] Levelét
azzal a kívánsággal zárta, hogy "mielébb teljesedésbe menjen Nagyvárad városa
tisztelt közönségének 15 év előtt hozzám intézett levelében kifejezett azon
reménye, hogy a gondviselés meg fogja nemzetünk törekvéseit jogainak
visszaszerzésével jutalmazni. [25] A választ 1883. június 14-én Nagyvárad
város törvényhatósági közgyűlésén olvasták fel, utána pedig elhatározták, hogy a
levelet egész terjedelemben vegyék jegyzőkönybe, nyomtassák ki és osszák ki a
bizottsági tagok között. Az eredeti levelet megőrzés céljából a levéltárban
helyezték el. [26] Az emlékmű állítások, megemlékezések mellett Kossuth
levelei növelték a váradi polgárok hazafias öntudatát és fontos momentumát
jelentették a város életének. A kormánypárti Nagyvárad vezércikkében próbálta
értelmezni a szabadelvű párt nézetei szerint Kossuth válaszát. Ismerve az
egyszerű emberek Kossuthot hódolattal tekintő hangulatát, próbálja tompítani a
hangját, de azért megjegyzi: "A legmélyebb tisztelet adójával hódolhatunk a
szabadság ősz harcosának; de békés fejlődésünkben az eredmények sokkal
szembetűnőbbek, hogysem azokat ideális rajongásért bárki is kockára tenni
óhajtaná." [27] Az 1880-as években a Kossuth kultusz lassan tovább terjedt,
sőt az évtized végére Kossuth honossági ügye újból előtérbe helyezte személyét.
Kossuth magyar állampolgárságának fenntartását kérnie kellett volna egy 1879-ben
alkotott törvény alapján, de erre nem volt hajlandó. A honossági ügy politikai
csatározások és tűntetések elindítója lett az egész országban. Kossuth honossági
ügye díszpolgárrá választásának egész sorát indította el az országban. A
határidő lejártáig 31 város választotta díszpolgárává Kossuthot. [28]
Nagyváradon akkor nem vetődött fel komolyabban Kossuth díszpolgársága, viszont a
mind színvonalasabbá váló váradi sajtó sokat cikkezett az ügyről. 1889 őszén
850 magyar látogatta meg Kossuthot Torinóban, ezek között több váradi is
volt. Az 1890-es években a város fejlődése felgyorsult és 1892 júniusában
kettős jubileumra emlékezett a város (Szent László szentté avatásának 700.
évfordulója és a török uralom alóli felszabadulás 200. évfordulója), de
szeptemberben Kossuth Lajos 90. születésnapjáról is megemlékezett. A váradi
ünnepség azonban ezúttal felemásra sikeredett. Az 1889-ben megindult
díszpolgárrá avatási hullám ekkor érte el Nagyváradot is. 1892 szeptember 8-án
megjelent a lapokban Szokoly Tamás törvényhatósági bizottsági tag indítványa,
amely Kossuth Lajost Nagyvárad díszpolgárának javasolta a szeptember 9-i városi
közgyűlésnek. Ezen kívül javasolta még, hogy a város Kossuthot születésnapja
alkalmából üdvözölje, az esemény méltó megünneplése érdekében intézkedjék, és a
főutcát nevezze el Kossuth-főútnak. [29] Az indítvány jelentőségét mutatta,
hogy a nagyváradi szabadelvű párt értekezletet hívott össze megtárgyalására. Az
utca elnevezést rögtün elvetették, azzal hogy élő személyről nem szokás utcát
elnevezni, viszont azt elfogadták, hogy Kossuthhoz születésnapja alkalmából
üdvözlő iratot intézzenek. A díszpolgárrá avatást is csak kevesen támogatták,
miután Hlatky Endre megemlítette, hogy Kossuthot "egy ízben Nagyvárad föl akarta
léptetni képviselőnek, akkor táviratban fejezte ki csodálkozását, hogy őt a
48-as párt meg akarja választani, holott ő nem 48-as, hanem 49-es! Tehát ő
annyira távol áll létező állapotainktól." [30] Másnap ádáz vita folyt a város
közgyűlésében Kossuth díszpolgárságával kapcsolatban. Ezen Hlatky Endre
hangsúlyozta neki "mint szabadelvű párti embernek ellene kell szólni az
indítványnak, - a szabadelvű párt nem kacérkodhatik olyan eszmékkel, minőket
Kossuth képvisel." [31] Gyalókay Lajos beszédében kiemelte, hogy az
"indítványozó és pártja törvényeinket tagadja meg. Ez a testület politikai
testület, mely a törvény ellen nem léphet fel Kossuth Lajos a törvényen kívül
áll. A törvényhatóság nem választhatja meg díszpolgárául." [32] Szokoly Tamás
hozzászólásában elmondta: ő az indítványozó, de el áll annak indoklásától, mert
még az indoklása is szégyen volna, Kossuth Lajos neve felmenti ettől. Ez nem
politikai tűntetés s távol állottak tőle az előtte szóló által jelzett célzatok.
Elvárta volna a polgármestertől, hogy Arad város polgármesteréhez hasonlóan maga
tegyen ily indítványt�" [33] A szavazásra a 84 jelenlévő bizottsági tagból
63-an maradtak. Az indítványra 24-en, ellene pedig 39-en szavaztak, így az a
döntés született, hogy Kossuthot csak üdvözölni fogják, tehát Kossuth
díszpolgárságát Nagyváradon elvetették. [34] A bonyolult politikai és közjogi
helyzetben hozott páratlan határozat nagy felzúdulást váltott ki országszerte.
"Még a félhivatalos sajtó is mint szenzációs újságot fogadja Nagyvárad
merényletét a magyar nemzet szívből eredő hazafias kultusza ellen" - írja
vezércikkében a Nagyvárad politikai napilap. [35] Az ország többi sajtóorgánumai
is elítélő cikkeket közöltek. A Szegedi Napló Szégyenteljes határozat című
cikkében ezt írja: "leírni is nehéz, amit kimondott határozatul a nagyváradi
kormánypárt, hogy politikai hatósság az ellenzéki politikát űző Kossuth Lajost
ki nem tűntetheti, tehát díszpolgárnak sem választhatja meg." Majd sorait így
zárja: "Nem esik nagy baj a Herostratesek elfojthatatlan dicsőség vágya miatt az
általános közérzületen, de a nagyváradi társadalom, mely egyes tagjainak
kapaszkodási vágya miatt hosszú ideig pirulni lesz kénytelen, ha nem is adhatott
egyhangú kifejezést szíve melegének, jelen van ott ahová minden hazáját szerető
magyar ember szívesen vágyódik, jelen van Kossuth Lajos beszennyezhetetlen
nevének dicsőségét hírdető nemzeti ünnepen." [36] Az Arad és Vidéke Nagyvárad
szégyene címmel közöl cikket, amelyben leírja: "Nagy és zajos vitatkozás után
elhatározták Tisza Kálmán hívei, hogy Kossuth üdvözléséhez hozzájárulnak, de
díszpolgárul nem választják meg. (A nyomorultak! - teszi hozzá a a lap
szerkesztője)" [37] A fővárosi sajtó is elmarasztalólag írt a döntésről. Az
Egyetértés Gyászmagyarok címmel közöl írást. Ebben többek között ezeket írja:
"Nagyvárad törvényhatósági közgyűlésén 39-en voltak a gyászvitézek, kik többségi
határozat erejével Kossuth Lajost a város díszpolgárává választani
vonakodtak." "�Akadtak más törvényhatóságok, melyeknek szintén kormánypárti
többsége meggyőződésével és pártszellemével teljesen megegyezhetőnek tartotta,
hogy a díszpolgárság adományozásával tűntesse ki hódolatát a magyarság
legnagyobb élő alakja iránt. Nem is a politikai szellem szolgálatából fakadt az
a határozat, hanem sivár lelkek és száraz elmék gondolkodásából, melyeket
sohasem hevít át meleg érzelem�" [38] A Magyar Hírlap írását így fejezi be: "A
nagyváradi határozat ostorcsapás. Nemcsak sebet üt - de meggyaláz. Csak az lehet
egyetlen vigasztalásunk, hogy ez nem a magyar érzés és gondolkodás gyökeréből
fakad, hanem a hivatalos felfogás bizantinizmusából." [39] Mindezek az
elmarasztalások jogosak voltak lévén, hogy Arad és Budapest is díszpolgárává
választotta Kossuthot, így az ország jelentősebb városai közül mindössze
Nagyvárad maradt ki, arról pedig hogy valamely településen Kossuth
díszpolgárságra való felterjesztésének indítványát elutasították volna, nincsen
tudomásunk. Szomorú eredménye volt ez a váradi politikai
küzdelmeknek. Természetesen a város lakossága is felháborodva fogadta a hírt
s már másnap 1892. szeptember 10-én spontán mozgalom indult. A jogakadémia
diákjai és a független érzelmű polgárság fáklyásmenettel, az élen Kossuth
nótákat húzó zenekarral vonult fel tömegesen a város utcáin. A menet éljenezte
Kossuthot és a javaslatot támogatókat és abcugolta az indítványt leszavazókat.
[40] A következő napon szeptember 11-én vasárnap délután nagyszabású
tiltakozó körmenetet szerveztek, amelyet egy nagy nemzeti lobogó nyitott meg
"Éljen Kossuth Lajos" felirattal. A több ezerre tehető tömeg az új vashíd előtt
megállott, elénekelte a Szózatot s aztán egy fekete szégyen lobogót rajta óriási
39 felirattal a Körösbe dobott. Szokoly Tamás beszédében hivatkozva a
szerencsétlen pénteki napra, kívánta hogy legyen alkalom Nagyvárad város
polgárainak a szomorú dolog helyrehozására. [41] A tömeget az is
felbőszítette, hogy a városi közgyűlés leszavazta, hogy az új vashidat
Szacsvay-hídnak nevezzék el. Emiatt a hídon állva, azt jelképesen elnevezték
Szacsvay-hídnak. [42] Ilyen előzmények után került sor Kossuth 90 éves
születésnapjának megünneplésére a városban és a megyében. Az ünnepségeket
szervező bizottság 1892. szeptember 13-án felhívta a város polgárságát, hogy
közösen ünnepelje meg az évfordulót, lobogózzák fel a házakat, jelenjenek meg a
lutheránus templomban az istentiszteleten és a díszvacsorán a Zöldfa vendéglő
nagytermében. [43] Az ünneplésre az egész város magas szinten készült. 1892.
szeptember 16-án a nagyváradi királyi jogakadémia polgársága küldött üdvözlő
levelet Kossuth Lajosnak, [44] szeptember 18-án pedig Nagyvárad ünneplő
polgársága küldött üdvözlő táviratot Kossuth Lajosnak. [45] Ugyanaznap a
nagyváradi iparoskör egyhangú határozattal Kossuth Lajost az egylet örökös
díszelnökének választotta és erről - kérve, hogy fogadja ezt el - díszes
oklevelet küldött a turini remetének. [46] Bihar megye a városnál nagyobb
mértékben óhajtotta üdvözölni a magas kort elért Kossuthot. Erről az indítványt
1892. szeptember 19-én Szabó József megyei bizottsági tag nyújtotta be és azt az
alispán a közgyűlés elé terjeszti. A javaslatban méltatják Kossuth történelmi
szerepét és elismerik, hogy "a nemzetnek akkor tanusított hősiessége és halált
megvető áldozatkészsége tette lehetővé azt, hogy közel 20 évi szenvedés után a
nemzet hőn óhajtott vágya a törvényes alkotmányos állapot helyreállítása s az az
uralkodó házzali kibékülés végre teljesült." [47] Bihar megye közgyűlése az
indítvány alapgondolatával egyező üdvözletet fogadott el, annak ellenére, hogy
dr. Beöthy László országgyűlési képviselő kiemelte kötelességük ezt megtenni,
"bár nagy a különbség politikai tekintetben a megye közönsége és Kossuth elvei
között." [48] Az üdvözletet 1892. szeptember 24-én tették postára és
hangulata az ünnepséghez méltó volt. A levél utolsó részében sikerült
összeegyeztetni a politikai helyzet kettősségét is: "De bármily áthidalhatatlan
az űr, mely e nemzet szuverén akarata és hazánk mélyen tisztelt nagy fiának
jelenlegi magatartása között van - legyen meggyőződve, hogy Önt, mint a
jogegyenlőség és szabad eszmék korszakának dicsfénnyel környezett bajnokát a
hálás elismerés s a hazafiúi kegyelet szent érzelmeivel ünnepelni meg nem
szűnünk soha!" [49] Kossuth születésnapját Nagyváradon 1892. szeptember 18-án
vasárnap méltóságteljesen ünnepelték meg. A lakosság válaszolva a felhívásra,
kitette a nemzeti színű zászlót és a középületek többsége is fel volt lobogózva.
Az ünnepségek Istentisztelettel kezdődtek az evangélikus templomban, ahol id.
Rimler Károly tartott beszédet. Ebben emelkedett hangon felhívta a
hallgatóságot, hogy vegyenek példát Kossuthtól a hazaszeretet ápolására, hogy
mikor a hazáról van szó, félre kell tenni mindazt ami a polgárt a polgártól
megkülönbözteti�" [50] Az ünnep díszlakomával folytatódott a Zöldfa
szállóban, amely szűknek bizonyúlt az alkalomhoz. Itt számos lelkes hangú
pohárköszöntő hangzott el, amelyben különböző megközelítésből méltatták a 90
éves Kossuth elvitathatatlan érdemeit. [51] A Kossuth ünnep természetesen az
egész Bihar megye területén zajlott és mindenütt lélekemelő momentumok
ismétlődtek meg. Az egész ország ünnepelt mint egy nemzeti ünnep alkalmából. A
nagyváradi botrányos díszpolgársági szavazás csak kis mértékben tudta
beárnyékolni a váradiak ünnepét, azonban más városokba is számon tartották. Így
a kolozsvári Kossuth ünnepélyen "a fáklyásmenet alatt a 39 Kossuth ellen szavazó
nagyváradi névsorát megégették." [52] 1894. március 20-án Kossuth Lajos
meghalt. A váradi lapok gyászkeretes címlappal jelentek meg, napokon keresztül
tájékoztattak a temetés előkészületeiről, elismeréssel méltatták hosszú
életútját, beszámoltak az országos és nemzetközi méretű részvétről,
stb. Kossuth halálhíre nagy döbbenetet keltett mindenütt az
országban. Bihar megye és Nagyvárad is részt vett a mély gyászban. A városnál
rendkívüli közgyűlés összehívását kezdeményezték, de elhatározták a nagyváradi
polgárság naggyűlésének összehívását is. A Bihar megyei törvényhatósági
bizottság ülésén 1894. március 21-én Hegyesi Márton méltatta Kossuth
elévülhetetlen érdemeit és indítványozta, hogy örökítsék meg Kossuth halhatatlan
érdemeit a közgyűlés jegyzőkönyvében, küldjenek részvéttáviratot Kossuth
Ferencnek és bízzák meg az alispánt a részvéttel kapcsolatos intézkedések
megtételével. [53] A Nagyvárad politikai napilap igyekszik bemutatni az
országos gyász minden mozzanatát sőt, már március 21-én kezdeményezi a gyűjtést
Kossuth Lajos szobrára. Nagyváradon és Bihar megyében széles mozgalom indult a
részvét méltó kifejezése érdekében. A nemzeti gyász egy időre háttérbe
szorította a pártviszályokat és a válaszfalak egy időre leomlottak. Elsőnek a
nagyváradi függetlenségi és 48-as párt tartott gyűlést, ahol egyhangúlag
elhatározták, hogy részvéttáviratot küldenek Kossuth családjához s a temetésen
koszorút helyeznek a ravatalra, a gyűjtésből megmaradt összeget pedig a
Kossuth-szobor alaphoz utalják. Nagyvárad város rendkívüli közgyűlését 1894.
március 22-én tartották, ahol egyedül a Kossuth halála folytán teendő
intézkedéseket tárgyalták meg. A tanács előterjesztésében Kossuth kiemelkedő
érdemeit vették számba és javasolták a részvét jegyzőkönyvben való
megörökítését, részvéttávirat küldését Kossuth Ferenchez, háromtagú (Rácz Mihály
főjegyző, Rádl Ödön és Szokoly Tamás) küldöttség kiküldését a temetésre és
koszorú elhelyezését a torinói ravatalra. Ezt dr. Várady Zsigmond azzal
egészítette ki, hogy indítványozta "Nagyvárad egy utcáját, például a Sas-utcát
Kossuth-utcának nevezzék el." Ezt az indítványt egyhangúan elfogadták. [54] A
különböző pártok, társadalmi szervezetek is sorra tartották gyűléseiket, ahol
megtárgyalták az országos mozgalmakhoz való csatlakozás módozatait, valamint
saját helyi kezdeményezések elindítását. Így a függetlenségi és 48-as párt
szorgalmazta a gyász betartását és gyászmise és emlékbeszéd tartását a
szabadban. [55] Közgyűlést tartott a nagyváradi királyi jogakadémia ifjúsága
is, ahol a gyász módozatairól döntöttek. [56] A nagy halott hazahozatalának
ténye sokakat megmozgatott és sokan készültek Nagyváradról és Bihar megyéből a
budapesti temetésre utazni. Emiatt külön vonat indítását kezdeményezték.
[57] A Szent László téri nagy gyászünnepély - amelyet a budapesti temetés
napjára tűzték ki - megszervezésére egy rendező bizottság alakult, amelyet
Bertsey György ipartestületi elnök vezetett. A rendező bizottság felhívást
intézett Nagyvárad város polgárságához, hogy vegyen részt az 1894. április
elsején vasárnap tartandó gyászünnepélyen, amelynek programját is ismertették.
[58] A városban a különböző felekezetek gyászistentiszteletet tartottak
templomaikban. Nagyvárad és az egész Bihar megye gyásza napról napra jobban
megnyilatkozott. Szaporodtak a magánházakra kitűzött gyászlobogók, a
gyászfátyolok a karokon és a kalapokon. A torinói gyászszertartáson képviselve
volt mind Bihar megye mind Nagyvárad és a koszorúkat is odaszállították. A
temetésre pedig szinte zarándoklás indult az ország fővárosába. Nagyvárad gyásza
a város arculatában is kifejezést nyert. Az összes középületen gyászlobogók
lengtek, az egyházi intézmények közül pedig a római katolikus, a görög
katolikus, az izraelita orthodox és Cion templomokon. A kereskedések
kirakatai is nagy gyászpompával voltak feldíszítve, legtöbb helyen Kossuth
arcképe volt kitéve koszorúkba foglalva és két oldalt nemzeti szalaggal
díszítve. Természetesen voltak akik kimaradtak a gyászból, így a görög keletiek
(ortodoxok) nem gyászolták Kossuthot, de a Magyar Állami Vasutak sem. [59] A
gyászból a megye minden nagyobb helysége kivette részét, egyesek közülük,
például Margitta, 10 tagú küldöttséget küldött Budapestre, hogy elhelyezze
koszorúját Kossuth koporsójára. [60] A torinói ravatalra összesen 4 koszorút
juttattak el: Bihar megye, Nagyvárad város, a nagyváradi 48-as és függetlenségi
párt és a nagyváradi királyi jogakadémia koszorúját. [61] A különböző
társadalmi szervezetek, egyesületek és intézmények is igyekeztek kifejezni
kegyeletüket. Ilyenek voltak például a Kerskedelmi és Iparkamara, az Ügyvédi
Kamara, a Kereskedelmi Csarnok, a Nagyváradi Iparoskör stb. Ezek felhívásaikban
általában a veszteségről és a nagy hazafi érdemeiről, illetve részvéttávirat
küldéséről és a felállítandó Kossuth szobor költségeihez való hozzájárulásról
olvashatunk. [62] Mindezek a gyász tömegjellegét és mélységét mutatják. Bihar
megye közgyűlése utasította az alispánt, hogy a megye mély fájdalmát és gyászát
részvéttáviratban fejezze ki a Kossuth család előtt. Ezt a gyászoló család
legidősebb férfitagjához, Kossuth Ferenchez küldték s benne a testület "a haza
egyik legnagyobb fiának halálával szenvedett nemzeti nagy veszteség felett
legmélyebb fájdalmának ad kifejezést." [63] A nagyváradiak utazása a
budapesti temetésre nagy méretű volt, azonban az idő rövidségére hivatkozva
különvonatot nam hagytak jóvá, viszont azok számára, akik bejelentették
utazásukat, gondoskodtak megfelelő számú vasúti kocsiról. [64] 1894. március
31-én a nagyváradi polgárokból alakult gyászünnepet szervező bizottság is
elhatározta, hogy Kossuth Ferencnek részvéttáviratot küld, amelyben kifejezik,
hogy Nagyvárad város lakossága is teljes lélekkel osztozik a mély és igaz
fájdalomban. [65] A város történelmének egyik legnagyobb gyászünnepségére a
budapesti temetés napján 1894. április 1-én került sor. A Szent László téren
8000-re becsült tömeg gyűlt össze és a dalárda gyászdalának elhangzása után
Sulyok István református lelkész imával kezdte az ünnepélyt, majd beszédében
Kossuthot méltatta. A Szózat elhangzása után Shütz Gyula joghallgató beszélt,
aki megállapította: "Nemzedékek halnak nemzedékek után: Kossuth Lajos emléke
élni fog örökké!" [66] Eztután Szirmai Lajos Fehér Dezsőnek ez alkalomra írt
költeményét adta elő. Befejezésül Kossuth nóták hangzottak el. [67] Aznap
gyászistentiszteletek voltak a református templomokban, gyászünnepély az ortodox
izraelita iskolában stb. [68] Mindenütt sokan vettek részt, bár a hatóságok
igyekeztek csökkenteni a tömegméreteket, többek között azzal is, hogy a
katonaságot teljes készenlétbe helyezték, emiatt nem hagyhatták el a
laktanyákat. [69] Kossuth gyászünnepek egész Bihar megyében voltak, mint
ahogy az egész országban. A budapesti temetés lényegében politikai eseménnyé
vált, az ellenzék némán tűntetett a dualista berendezkedés ellen, a kormány
pedig mindent megtett a gyászünnepeken résztvevők számának korlátozása
érdekében. Kossuth halála és ez által alakjának felidézése hozzájárult a
szabadságharc hagyományainak felélesztéséhez. A váradi lapokban folytatódtak a
Kossuth irataiból, leveleiből való idézetek, gakran aktuálpolitikai ízű
kommentárokkal. A Kossuth kultusz, amelyet addig sokan megkérdőjeleztek még
jobban elterjedt. Hozzájárult ehhez többek között, hogy 1894. áprilisától
Nagyváradon volt Kossuth Lajos utca és amikor több városban megindult a mozgalom
Kossuth szobor felállítására, ebből Nagyvárad sem akart kimaradni. A gyűjtés -
mint említettük - rögtön megindult, viszont az ünnepségek után röviddel került
inkább előtérbe. A Kossuth-szobor ügyéről szervezett gyűlésen "elhatározták hogy
a mozgalmat megindítják, bevonva abba a megye és város vezérlő elemeit, akikről
nem tételezi föl senki, hogy a hazafias mozgalomtól tartózkodjanak, melynek
sikere egyszersmind Biharországnak és Nagyváradnak is díszére fog válni."
[70] Nagyvárad 1894. április 12-én tartott közgyűlésének két fontos pontja is
foglalkozott Kossuth Lajossal. Először felolvasták a Torinóba küldött bizottság
jelentését. Ebből kiderült, hogy betegsége miatt Rádl Ödön nem tudott elutazni,
így a torinói ravatalra Rácz Mihály és Szokoly Mihály helyezte Nagyvárad város
koszorúját. [71] Utána felolvasták azt a javaslatot, mely 1000 korona
adományozását indítványozta a budapesti Kossuth szoborra. A hazafias szellemtől
áthatott közgyűlés elfogadta az indítványt, így jelentősen hozzájárult e nemzeti
célhoz. [72] Kossuth halálával kapcsolatos gyászünnepek és
részvétnyílvánítások hozzájárultak a korábban gyakran próbára tett nemzeti
öntudat megerősödéséhez. A hazafias érdeklődést azonban rövidesen a honfoglalás
évfordulója kötötte le, de ez az időszak már a következő fejezethez
tartozik. Összegezve Kossuth Lajos és Nagyvárad kapcsolatait az emigráció
hosszú évtizedei alatt, feleleveníthetjük ennek fontos momentumait. Néhányan
Kossuthot elkísérték emigrációjának első állomásaira, később csak a sajtó
közölhetett róla rövid híreket. Jelentősek voltak Nagyvárad illetve Bihar megye
és Kossuth Lajos közötti levélváltások. Ilyenekre került sor 1867-ben a
kiegyezés alkalmával, 1882-83-ban Kossuth 80. születésnapja alkalmából. Ezek
mind közös vonást mutatnak a többi nagyvárosban történtekkel. 1892-ben viszont
sajátos esemény történt a városban. Amikor Kossuth 90. születésnapja alkalmából
újból elindult díszpolgárrá avatásának hulláma és több nagyobb város, így
Budapest, Arad és Szatmárnémeti díszpolgárává avatta Kossuthot, Nagyváradon ezt
az indítványt elutasították nagy országos és helyi felzúdulást váltva
ki. Ezek után Kossuth 90 éves születésnapjának megünneplése a város egész
népességét megmozgatta. Ezúttal már levélváltásra nem került sor, de Nagyvárad
polgársága és Bihar megye közgyűlése is üdvözölte Kossuthot. Kossuth halála
1894-ben mélyen megrendítette a nagyváradiakat és Bihar megyeieket egyaránt és
széles mozgalom indult a gyász és részvét méltó kifejezése érdekében. Nagyvárad
küldöttséget küldött Torinóba a ravatalhoz, s elhatározta, utcát neveznek el
Kossuthról. Tucatnyi részvéttáviratot küldtek Nagyváradról és a budapesti
temetésen sokan vettek részt Nagyváradról és Biharból. Kossuthot ugyan nem
tekintették a nemzet halottjának, mégis a gyász megemlékezéseket maga a nép
rendezte nagy pompával. A temetés napján mintegy 8000 ember részvételével került
sor a város főterén a Szent László téren megható gyászünnepségre. Nagyvárad
rögtön melléállt az országos kezdeményezéshez, amely a fővárosban impozáns
Kossuth szobor felállítását határozta el és ezt jelentősen támogatta. Ugyanakkor
megkezdődött a gyűjtés egy Nagyváradon felállításra kerülő Kossuth-szobor
céljára is. Kossuth halála még sokáig visszhangzott a váradiak lelkében, de a
gyászhullám viszonylag hamar elült és újból előtérbe kerültek a mélyben
meghúzódó politikai ellentétek. Kossuth Lajos és Nagyvárad 1850 és 1894
közötti kapcsolatának eseményei és dokumentumai értékes fejezetét alkotják
nemcsak Nagyvárad és Bihar, hanem az egész magyarság művelődéstörténetének.
Megismerésük által gazdagabbá válhat mind Nagyvárad várostörténete, mind pedig a
Kossuthról kialakult bonyolult kép.
JEGYZETEK: 1. Kossuthot 1851. szeptember 23-án halálra
ítélték és nevét bitóra kiszögezve jelképesen - in effigie - kivégezték. 2.
Hegyesi M.: I.m. 180. után 3. Uo. 180-181. 4. Korompainé Szalacsi Rácz
Mária: A szabadságharc emléke a XIX. századi debreceni hírlapokban. In: Emlékek
és források� Debrecen 1848/49. Szerk. Radics Kálmán. Debrecen, 2001, 317. 5.
Uo. 319. 6. Bihar, 1867. augusztus 22. Lásd. a 33. sz. dokumentumot (A
továbbiakban ld. � sz. dok.) 7. Uo. 8. Uo. 9. MOL R90.4882. Első
közlése: Bihar, 1867. augusztus 25. Közölte még: A Hon (Pest), 1867. augusztus
27; Magyar Újság (Pest) 1867. augusztus 27. stb. ld. 34. sz. dok. 10. Bihar,
1867. augusztus 25. ld. 35. sz. dok. 11. Bihar, 1867. szeptember 26. 12.
Első közlése: Bihar, 1867. november 1. Közölték még: A Hon (Pest), 1867.
november 3.; Magyar Újság (Pest), 1867. november 5. stb. Újraközlések:
Nagyvárad, 1892. szeptember 10. és 1902. szeptember 19. Kossuth Lajos: Irataim
az emigrációból. VIII. k. Budapest, 103-110. ld. 37. sz. dok. 13. Uo. 14.
Uo. 15. Bihar, 1867. november 3. ld. 38. sz. dok. 16. Bihar, 1867.
november 21. ld. 36. sz. dok. 17. Uo. 18. Uo. 19. Uo. ld. 39. sz. dok.
20. Szabadság, 1882. december 15. 21. MOL R90.6282. Közli: Szabadság,
1882. december 24. ld. 40. sz. dok. 22. MOL R90.6127. ld. 41. sz. dok. 23.
Nagyvárad, 1883. június 15; Pesti Napló, 1883. júnis 16. Melléklet. Kossuth
Lajos: Irataim az emigrációból. X.k. Budapest, 1904, 83-87. Pajkosy Gábor:
Kossuth Lajos. Budapest, 1999, 155-159. ld. 42. sz. dok. 24. Uo. 25.
Uo. 26. Nagyvárad, 1883. június 15. 27. Uo. 28. Hermann Róbert: Kossuth
Lajos. In: Az 1848-1849. Évi első népképviseleti országgyűlés történeti
almanachja. Budapest, 2002, 473. 29. Nagyvárad, 1892. szeptember 8. ld. 43.
sz. dok. 30. Nagyvárad, 1892. szeptember 9. ld. 44. sz. dok. 31.
Nagyvárad, 1892. szeptember 10. 32. Uo. 33. Uo. 34. Uo. 35.
Nagyvárad, 1892. szeptember 11. 36. Uo. 37. Uo. 38. Nagyvárad, 1892.
szeptember 12. 39. Uo. 40. Nagyvárad, 1892. szeptember 11. ld. 45. sz.
dok. 41. Nagyvárad, 1892. szeptember 12. ld. 46. sz. dok. Szokoly nem
tudhatta hogy közel 50 évet kell várni a "helyrehozásra" 42. Uo. 43.
Nagyvárad, 1892. szeptember 17. ld. 47. sz. dok. 44. Nagyvárad, 1892.
szeptember 16. ld. 48. sz. dok. 45. Nagyvárad, 1892. szeptember 19. ld. 50.
sz. dok. 46. Nagyvárad, 1892. szeptember 20. 47. Uo. Ld. az 51. sz.
dok. 48. Nagyvárad, 1892. szeptember 22. 49. Nagyvárad, 1892. szeptember
25. ld. 52. sz. dok. 50. Nagyvárad, 1892. szeptember 19. ld. 49. sz.
dok. 51. Uo. 52. Uo. 53. Nagyvárad, 1894. március 21. ld. 53. sz.
dok. 54. Nagyvárad, 1894. március 23. ld. 56. sz. dok. 55. Uo. 56.
Uo. 57. Nagyvárad, 1894. március 28. ld. 57. sz. dok. 58. Uo. ld. 58. sz.
dok. 59. Nagyvárad, 1894. március 25. 60. Nagyvárad, 1894. március 28.
61. Nagyvárad, 1894. március 25. 62. Nagyvárad, 1894. március 29.
63. Nagyvárad, 1894. március 30. ld. 55. sz. dok. 64. Uo. ld. az 59. sz.
dok. 65. Nagyvárad, 1894. április 5. ld. 60. sz. dok. 66. Nagyvárad,
1894. április 2. ld. 61. sz. dok. 67. Uo. 68. Uo. 69. Uo. 70.
Nagyvárad, 1894. április 13. ld. 64. sz. dok. 71. Uo. ld. a 63. sz.
dok. 72. Uo. ld. a 62. sz. dok.
KOSSUTH EMLÉKÉNEK ÁPOLÁSA NAGYVÁRADON 1894-TŐL
NAPJAINKIG
Kossuth halála után kultusza még jobban felélénkült. Ezt egy
ideig hátrább szorította a millennium megünneplése, amelynek sikere hatására az
ország egy újabb évfordulóra készült a szabadságharc félévszázados jubileumára.
50 év után nyíltan lehetett ünnepelni és így Kossuth neve is gyakran elhangzott
a megemlékezéseken. Nagyváradon és Biharban főleg a városhoz kötődő
eseményekről, illetve vértanúkról emlékeztek meg, de gyakran hódoltak Kossuth
dicső emlékének. A forradalom és szabadságharc emlékének ápolásában fontos
szerepe volt az időközben országos élvonalba felzárkózott nagyváradi sajtónak.
Az események hírei, beszámolók mellett sokszor jelentettek meg hiteles történeti
források felhasználásával írott közleményeket. Ezek ma, amikor az említett
források jelentős része elveszett, vagy nehezen feltárható, felbecsülhetetlen
értékűek az időszak megértésében és az események ismertetésében. A századforduló
mozgalmas kulturális-művelődési életéhez tartozott a nagyszámú egyesület, kör,
társaság, egylet stb. tevékenysége, amelyek mind hozzájárultak a forradalom és
szabadságharc valamint Kossuth Lajos kultuszának továbbéléséhez. Nagyváradon
a kultusz kiemelkedő megnyilvánulásaira 1902-ben, Kossuth Lajos születésének
centenáriuma alkalmával volt lehetőség. A nagy évfordulóra való készülődés már
1902 nyarán elkezdődött. A váradiak érdeklődő figyelemmel kísérték az országos
ünnep előkészületeit is. Az ország több városában aggodalommal követték a
budapesti Kossuth-szobor körüli huza-vonát Arad átiratot intézett a többi
törvényhatósághoz, hogy a vidéki városok közösen sürgessék meg a fővárosi
Kossuth-szobor felálítását. A vélemény eleinte az volt, hogy a szobor
felállítása Budapest magánügye, mégis Nagyvárad város 1902. július 12-i
közgyűlése úgy határozott, hogy megsürgetik Kossuth budapesti szobrának
felállítását. [1] Az ünnepség terve már régebben megfogalmazódott, azonban az
indítványt Nagyvárad törvényhatóságához 1902. augusztus 10-én a függetlenségi
párt kezdeményezte. [2] Nagyvárad város tanácsának 1902. augusztus 12-én
tartott ülésén Rimler Károly polgármester beterjesztette a Kossuth Lajos
születésnapjáról való megemlékezés javaslatát. [3] Ennek alapján 1902.
augusztus 14-én Arad város felhívása és a nagyváradi függetlenségi párt
indítványa értelmében a nagyváradi törvényhatóság közgyűlésén javaslatot
terjesztettek be. Ebben megállapították, hogy: "Ez év szeptember havának 19-ikén
100 évesfordulója lesz Kossuth Lajos születése napjának; hazafias
kötelességünknek tartjuk, hogy e napról kegyelettel megemlékezzünk�" [4] A
javaslatot egyhangúlag elfogadták és létrehozták a Rimler Károly polgármester
által vezetett előkészítő bizottságot. [5] A bizottság augusztus 27-én
kidolgozta a grandiózus nagyváradi Kossuth ünnep programtervezetét. A házak
fellobogóztatása és a vár kivilágítása mellett maga a Kossuth ünnep
istentiszteletet, rendkívüli díszközgyűlést a városházán, díszelőadást a
Szigligeti színházban és népünnepélyt a Rhédey kertben foglalt magába.
[6] Hogy a félévszázad nem múlt el nyomtalanul azt a nagyváradi és Bihar
megyei 1848-49-i honvédegylet felhívásából tudjuk meg. Az öreg honvédek kérik,
hogy az ünnepségekre hívják meg őket, hiszen ők voltak, akik a harcmezőkön annak
idején helytálltak, ha ez nem lett volna, ma nem volna mit ünnepelni.
[7] 1902. szeptember 16-án a helyi lapok a vezércikk helyén közölték Rimler
Károly polgármester felhívását Nagyvárad polgáraihoz a Kossuth ünnep méltó
megünneplésére. Ennek elején megállapítja: "A nemzetek sorsa attól függ, meg
tudják-e becsülni történelmi múltjukat, és utat tudnak-e mutatni az új modern
eszméknek, melyeket a haladó idők teremtenek." Majd Kossuth jelentőségének és az
évforduló magasztos voltának bemutatása után felhívásában ezt olvashatjuk:
"szenteljétek e napot a legszentebb érzelemnek, a hazaszeretetnek és a
kegyeletes hálának." [8] Kossuth Lajos születésének 100 éves évfordulóját
méltóképpen ünnepelték meg. A fellobogózott és kivilágított városban az 1902.
szeptember 19-i ünnepség istentisztelettel kezdődött az evangélikus templomban,
ahol Materny Imre lelkész tartotta a beszédet. Utána délelőtt 11 órakor a város
hivatalos ünnepe keretében a városi törvényhatóság díszközgyűlést tartott a
városháza közgyűlési termében. A díszközgyűlést dr. Beöthy László főispán
nyitotta meg, majd átadta a szót Rádl Ödönnek, aki nagyívű beszédben méltatta
Kossuth Lajos szerepét és tevékenységét. A lapokban teljes egészében közölt
előadásában kiemelte: "A mai nap az apoteózis napja� a magyar nemzet miliói egy
kegyeletes érzésben, egy ünnepélyben egyesülnek ma� ma nincs közöttünk ellentét,
pártoskodás, visszavonás!� És így is legyen örökké! Legyen ez az ünnep az
egyesítő összeforrasztó érzés, az összetartozás ünnepe a nemzet szívében�" [9] A
hazafias beszédet jegyzőkönyvben megörökítették és kinyomtatták. [10] A
díszközgyűlésen Hlatky Endre a szabadelvű párt elnöke indítványozta, hogy
Kossuth arcképét az új városháza nagyterme számára festessék meg, s erre 3000
korona költséget szavazzanak meg. Ezen kívül, felvetette ismét, hogy Kossuthnak
szobrot emeljen a város s ennek felállítása érdekében megbízták a tanácsot, hogy
a város társadalmának bevonásával intézkedjék. [11] Este a Szigligeti színházban
díszelőadást tartottak, ahol Verő György: Bölcső és koporsó című művét adták elő
népes és lelkes közönség előtt. A darabot Pintér Imre rendezte és Kossuth
életéből hét képet mutatott be, amelyből az utólsó Hungária gyásza címmel a
kerepesi temetőben Kossuth sírjánál játszódott le. [12] Az iskolák és a
különböző társadalmi szervezetek is megtartották saját ünnepeiket. [13] 1902.
szeptember 21-én vasárnap került sor a nagyváradi polgárság ünnepére. Ez délután
három órakor felvonulással kezdődött a Szent László téren. A menet négy órakor
indult élén Kossuth nótákat játszó zenekarral a Rhédey kertbe, ahol nagy
pódiumot állítottak fel. Az ünnepély kezdetét három ágyúlövés jelezte, mire a
nagyszámú tömeg elénekelte a Himnuszt. A lelkesítő beszédek és kulturális
műsorok után a tömeg a Szózat éneklése mellett végig vonult a Kert utcán és a
Szent László téren eloszlott. Este a Fekete Sas nagytermében társasvacsora volt,
ahol elhatározták táviratilag üdvözöljék Kossuth Ferencet és Kossuth Tivadart.
[14] Hasonlóképpen járt el a nagyváradi függetlenségi párt, amire Kossuth Ferenc
küldött köszönő választ. [15] Bihar megyében is felemelő ünnepségeket
szerveztek, köztük Nagyszalontán, Tenkén, Élesden, Székelyhídon, Margittán
stb. Nagyvárad és Bihar megye képviseltette magát a fővárosi Kossuth ünnepen
is. A várost Bordé Ferenc főjegyző és Darvassy Lajos katonaügyi tanácsos, a
vármegyét Telegdy József országgyűlési képviselő, Hegyesi Márton és Márkus
László képviselték. [16] Nagyvárad város országgyűlési képviselője Barabás
Béla is a budapesti megemlékezésen vett részt, így csak levélben üdvözölte a
nagyváradiakat. Utólag viszont részt vett a polgárság által szervezett ünnepen.
[17] Kossuth születésének 100 éves évfordulóját az egész ország hazafias
lelkesedéssel ünnepelte. Ebben tevékenyen vett részt mind Nagyvárad, mind pedig
Bihar megye is. Az 1902-es ünnepségek a legnagyobbak voltak a városban és a
megyében és hozzájárultak Kossuth tevékenységének, szerepének és jelentőségének
jobb megismeréséhez, a lakosság nagyobb önismeretéhez, ugyanakkor fontos
momentuma volt a Kossuth kultusz elmélyülésének, az 1892-es méltatlan döntésre
már senki sem emlékezett. Kossuth Lajos arcképének megfestésével kapcsolatban
az intézkedéseket 1903-ban foganatosították. 1903 januárjában a városi
közgyűlésen felvetették, hogy Endrey Sándor festőművész 1600 koronáért hajlandó
a festményt elkészíteni. [18] Az ügy már kezdett elaludni, mivel az ad-hoc
szervező bizottság sokszor összeült, de nem határozott, sőt, 1903 márciusában
elnapolták az ügyet addig amíg "ismét támad valami hazafias felbuzdulás". [19] A
festőművésszel való szerződést végül sikerült megkötni és a kép rövid időn belül
el is készült. Kossuth életnagyságú képének átvételére 1903. szeptember 17-én
került sor. [20] A képet, amely zöldes színű attilában, szónoki pózban ábrázolta
Kossuthot, maga Endrey Sándor helyezte el az új városháza közgyűlés termében.
[21] Az impozáns kép elhelyezése gondot jelentett még az új városháza
nagytermében is, mivel a város előzőleg megfesttette Deák Ferenc és Tisza Kálmán
képét is és a három festményt a hatalmas milleniumi festmény oldalán kellett
elhelyezni. Végül a képkeretek kicserélése segítségével sikerült mindhárom
festmény elhelyezése. [22] 1904. január 10-én az új Városháza felavatásakor a
nagyterem falán Bihari Sándor milleniumi képe, Ferenc József, Deák Ferenc,
Kossuth Lajos és Tisza Kálmán képe kapott helyet. [23] Ez meghatározta a
tornyos, turulos palotában folyó tevékenységet is. Erről a házavatáskor a
korabeli sajtó így írt: "Vigyázzanak a városatyák, mikor az érdekek nyomasztó
súlya rájuk nehezedik, nehogy lelkiismeretüket kint hagyják a ruhatárban. A
falakon ott függ Deák Ferenc arcképe, ott néz le rájuk Tisza Kálmán, s őrködik
tetteik felett Kossuth Lajos. Legyen a város egységének jelképe s ne üzlet
díszes firmával. Legyen fej, mely cselekszik s ne zseb, mely mindent elnyel."
[24] A váradiak továbbra is figyelemmel kísérték Kossuth emlékének ápolását
az ország más vidékein is. Így a Jogakadémia diáksága 1903 októberében
elhatározta, hogy véleményük szerint a katonaság által megsértett szegedi
Kossuth szoborra koszorút helyez el ezzel a felirattal: "A nagyváradi
jogakadémia polgárai - Hódolnak emlékednek". [25] 1904-ben megemlékeztek
Kossuth halálának 10. évfordulójáról mind Nagyváradon, mind pedig a megyében. Az
ünnepségek nem közelítették meg a két évvel azelőttieket, de figyelmeztettek a
Kossuth által képviselt eszmék időt álló jellegére. Ezzel kapcsolatban a helyi
sajtóban megállapítják: "Kossuth Lajos szelleme és elvei, a szabadelvű haladás,
a nemzeti fejlődés, a szabadság ideáljai elevenen élnek és munkálkodnak bennünk,
az a múlt, amely a turini halott nevével összeforrt a maga képére formálja át a
jövőt." [26] A városban gyászistentiszteleteket és megemlékezéseket tartanak,
nagyobb gyászünnepet a Jogakadémián rendeztek. [27] A nagyváradiak
küldöttsége jelen volt a fővárosi ünnepeken, akárcsak 1905-ben, amikor a váradon
nagyobb szabású megemlékezésre nem került sor. Ekkor a Kossuth kultuszt a
nagyváradi 48-as népkör jubileuma igyekezett tovább vinni. Erre az alkalomra Sas
Ede hosszú verset írt, amelynek fő sorai: "S közel az idő, amikor ez ország /
Tied lesz egyedül Kossuth Lajos!" [28] Kisebb méretekben 1906-ban és 1912-ben
is megemlékeztek Kossuth születésének (110.) évfordulójáról. A következő
jelentősebb évforduló 1914-ben volt. Különösebb megemlékezésre Nagyváradon nem
került sor. A helyi sajtó vezércikkében megállapította: "Most, húsz esztendővel
az ő halála után megállapíthatjuk, hogy Kossuth Lajos még mindig nem hagyna föl
remeteségével, még most is hiába szállna felé a magyar nemzet millióinak hívó
szózata. Mert Kossuth Lajos eszméi még mindig nem valósultak meg, a független és
boldog Magyarország, az igazi szabadság és testvériség még most is csak álom és
azok megteremtése a jövő feladata�" [29] A világháború idején a Kossuth
kultusz visszafogottan jelentkezett. Ennek ápolásához az egész időszakban
hozzájárult a nagyváardi Kossuth szobor felállításának napirenden tartása. A
nagyváradiak adományokkal támogatták a budapesti Kossuth szobor felállítását,
[30] azonban 1902-ben a felvetődött egy nagyváradi Kossuth szobor felállítása.
[31] A gyűjtés már régebben elindult és Szoboralap is létesült. A város
lakossága már 1894-ben 186 korona 90 fillért gyűjtött össze, amelyet a város
pénztárába helyezett el kezelés céljából. [32] 1903 márciusában Nagyvárad
közgyűlése elhatározta, hogy a város évente 1.000 koronával gyarapítja az
összeget, amíg a szobor el nem készül. [33] E döntés értelmében a város az
1904-es és 1905-ös években 1.000 koronával járult hozzá az alaphoz.
[34] Ezenkívül 1904. október 15-én a nagyváradi Kossuth-szobor Bizottság
felhívást intézett a város lakosságához, amelyben megállapította: "Tíz éve
már, hogy Kossuth Lajos Magyarország egykori kormányzója az élők sorából
elszólíttatott. Városaink és községeink vetélkedve sietnek ée ércben és kőben
megörökíteni a magyar történelem legnagyobb alakjának emlékét. Nagyvárad
városa ebben a nemes versenyben eddig nem vett részt. Önmagunkat tiszteljük meg,
ha főterünket Kossuth Lajos szobrával ékesítve lerójuk hálánkat és
elismerésünket a magyar nemzet újjászületésének lánglelkű megteremtője előtt.
Ezért határozta el a nagyváradi "48-as népkör" azt, hogy Kossuth lajos szobrának
alapjára nyílvános gyűjtést és széleskörű agitációt indít, mert méltatlan volna
városunk és megyénk lelkes közönségének érzületéhez, ha hazafiúi kegyeletünk
megnyílvánulásában utolsók maradnánk. Kérjük ezért nagyvárad város és Bihar
vármegye hazafias közönségét, hogy Kossuth Lajos szobrának mielőbbi felállítását
előmozdítani szíveskedjék. A legkisebb adományt is köszönettel fogadjuk és
hírlap útján nyugtázzuk." [35] A gyűjtések nagy buzgalommal folytak és 1905.
márciusában már 1.551 korona gyűlt össze. [36] Ennek ellenére, mivel a szobor
várhatóan körülbelül 80.000 koronába kerülhet és az addigi évi 1.000 korona
dotáció mellett, ez mintegy 30 év alatt gyűlne össze, javasolták az összeg
felemelését, amelyet 1906-tól kezdődően 4.000 koronára emelek. [37] Mivel ez sem
bizonyult elegendőnek, már 1906-ban felvetették, hogy a város vegyen fel 70.000
korona kölcsönt, ezt azonban nem hagyták jóvá. [38] A gyűjtést a legkülönbözőbb
módszerekkel folytatták, így színielőadásokat tartottak és ezek tiszta
jövedelmét a Kossuth szobor javára utalták, [39] a kávéházakban és vendéglőkben
nemzetiszínű gyufatartó perselyeket helyeztek el ezzel a felirattal: "ADAKOZZUNK
a nagyváradi Kossuth-szobor javára!" [40] Ezeken kívül hangversenyeket, gyermek
előadásokat rendeztek a Kossuth-szobor javára. [41] Időközben a Szacsvay
szoborra is folyt a gyűjtés és ezt 1907. március 15-én sikerült is
felállítani. A Kossuth szoborra a gyűjtés lassabban haladt, de így is a
szoboralap 1909-ben meghaladta a 19.821 koronát, 1918-ra pedig elérte a 49.000
koronát. [42] Ezt az összeget pénzintézeti betétként kezelték és az állaga
1940-ben 49.508 régi magyar korona volt, amely az akkori értékre átszámítva 969
pengő 53 fillért tett ki. [43] Mindezek ellenére Nagyváradon a többször is
tervbe vett Kossuth szobor nem készült el. Ennek hiányát csak részben tudták
helyettesíteni a megyében felállított szobrok: Bihardiószegen (1896), Tenkén
(1899), Nagyszalontán (1901) Tataroson (1902). Az első világháborút követő
változások nem kedveztek Kossuth emléke ápolásának. 1919-ben végbement az
impériumváltás és a sok korlátozás miatt nyílt megemlékezésekre, ünnepségekre
nem volt lehetőség. Annál inkább érvényesült ez Kossuth kultuszával
kapcsolatosan, mivel a románok a háború előtti nagy megemlékezések alkalmával
sem csatlakoztak az ünneplő magyar polgársághoz s nem ismerték el Kossuth
érdemeit. A két világháború közötti időszakban a szabadságharc és Kossuth
emlékét a magánéletben ápolhatták, az egyházi megemlékezések is visszafogottak
voltak az ide is elérő korlátozások miatt. Az újonnan berendezkedő román
állam mindent megtett, hogy elhomályosítsa a helybeli magyar lakosságban a
forradalom és szabadságharc dicső emlékét, a fényes múltat. A lakosság
igyekezett alkalmazkodni az új helyzethez, azonban sokan őrizték a szabadságharc
emlékét esetleg relikviáit, s szinte titokban virágot hordtak a hősi halottak
sírjára, illetve emlékhelyeikre. A magyarság emlékezetét mégis sikerült
ébrentartani és az 1940 szeptemberében végbement második hatalomváltás után
Nagyváradon és Bihar megye Magyarországhoz került részein újból napirendre
került a forradalom és a szabadságharc, illetve ezzel szoros kapcsolatban
Kossuth Lajos emléke. Az 1940-es években a politikai változások hatására ismét
megindultak a megemlékezések. Kossuth emlékének magasabb szinten való
felelevenítésére halálának 50. évfordulója alkalmával 1944 márciusában volt
lehetőség. 1944. március 28-án Nagyvárad város törvényhatósági bizottságának
rendkívüli közgyűlésén dr. Soós István polgármester javaslatot terjesztett be
Kossuth Lajos emlékének megörökítésére. Ebben aláhúzta, hogy: "Emléke 50 év
alatt nem halványodott el, ma is ő a magyar szabadság égboltozatának legfénylőbb
csillaga, a magyar nép ma is benne látja minden magyar eszmény megtestesülését;
eszmévé magasztosult neve a magyar nép előtt egyértelmű a hazaszeretettel, a
szabadsággal." [44] A következő határozati javaslatot terjesztette be:
"Nagyvárad thj. város közgyűlése mély hódolattal és hálás kegyelettel idézi a
nagy magyar szabadsághős Kossuth Lajos emlékét halálának 50. évfordulója
alkalmából. Megállapítván, hogy azok a közjogi akadályok, amelyek az ő
díszpolgárrá választását annak idején gátolták, megszűntek, a közgyűlés - mint a
város egész lakosságának képviselete - az egész világ által nagy magyar
egyéniségének elismert Kossuth Lajost, aki Nagyváradot nagyrabecsülte és ipari,
kereskedelmi jelentőségét hirdette is, kegyeletes kötelességből ezennel azok
sorába iktatja, akiket érdemeikért a díszpolgárság kitűntető címével
megtisztelt." [45] Ezzel tehát közel 52 év távlatából sikerült helyrehozni az
elődök szűklátókörű döntését. A javaslatban kimondták még egy Kossuth-szobor
felállításának szándékát a háború befejezése után és ezért a Kossuth Lajos
szoboralap felújítását. A határozatot egyhangúlag elfogadták. [46] Ezen és
hasonló tervek végrehajtását a második világháború utáni változások ismét
megakadályozták. Az 1944 októberében megtörtént harmadik hatalomváltozás
következtében rövid időn belül berendezkedett Nagyváradon és Biharban a román
kommunista hatalom, amely lassanként visszaszorította nemcsak a magyar
forradalom és szabadságharc emlékét, hanem a magyar történelmi múlt összes
hagyományát. Kossuth Lajos szellemét és alkotását kisajátították idegen
politikai célok érdekében. Az osztályharcos történelemszemlélet átalakította
Kossuth egész művét, deformálta a róla kialakított képet. Nyílt megemlékezésekre
nem volt alkalom és emléke halványodni kezdett a köztudatban. A változások
után 1990-ben már az sem élt tisztán a köztudatban, hogy ki is volt valójában
Kossuth Lajos. Nem volt ez meglepő, hiszen addigra több generáció is felnőtt,
amely alig tanult valamit az iskolában Kossuthról s amit tanult az is gyakran
távol állt a valóságtól. Az 1990 óta eltelt időszakban csak kis részben sikerült
törlesztenünk adósságunkból ebben a tekintetben. A 20. század utolsó évtizedében
a magyarság érdekvédelmi szervezete, az egyházak és a mind jobban elszaporodó
civil szervezetek vállaltak szerepet a hagyományok ápolásában, a régi szokások
felelevenítésében és felújításában. Az évenkénti március 15-i és október 6-i
megemlékezések alkalmával Kossuth szerepét és jelentőségét is sokszor méltatják.
A Kossuthnak szánt külön megemlékezések ritkábbak, erre a nagyobb évfordulók
szolgáltattak alkalmat: 1994, 1999 és 2002. 2002-ben Bihar megyében
Bihardiószegen (szobor visszaállítással), Nagyszalontán és Tenkén emlékeztek meg
nagyszabású rendezvény keretében Kossuth születésének
bicentenáriumáról. Nagyváradon az egyházi és iskolai megemlékezéseken kívül,
egyetlen nagyobb rendezvény volt. A Nagyvárad-Velencei kultúrházban az
asztalokon gyertyák, a színpad fölött pedig címeres magyar zászló várták a
vendégeket. A színpad mellett egy asztalon Kossuth kinagyított képe és néhány
Kossuthtal foglalkozó könyv mellett, Kossuth és Nagyvárad, illetve Bihar megye
közötti kapcsolatra vonatkozó eredeti dokumentumok másolatai voltak: Nagyvárad
város levele Kossuth Lajoshoz 1867. augusztus 19-én és 1882. december 14-én,
azonkívül Bihar megye köszöntő levele Kossuthhoz 1883. március 21-én.
Előadásában dr. Fleisz János történész ismertette Kossuth tevékenységét,
szerepét és jelentőségét, külön kitérve Kossuth Nagyváradhoz és Biharhoz fűződő
kapcsolatára. Az előadás után lejátszották Kossuth egyetlen fonográfra vett
történelmi beszédét, amelyet az aradi vértanúk szobrának 1890-beni
felállításakor tartott. A bensőséges megemlékezést színpadi összeállítás zárta
le. [47] A 2002-es rendezvények bizonyították, hogy Kossuth még mindég
elevenen él a nagyváradi és biharmegyei magyarság tudatában és írásaiból ma is
aktuális üzenetek olvashatók. Ezek elsősorban az érdekegyesítés, a kompromisszum
készség, amely azonban nem vezet megalkuváshoz vagy önfeladáshoz. Összegezve
Kossuth halála után (1894) is megmaradt a magyarság emlékezetében. A Kossuth
évfordulók megünneplése a 20. században végig tükrözték az általános politikai
helyzetet. Így 1902-ben a legnagyobb méretű megemlékezés után a Kossuth kultusz
enyhe csökkenését tapasztalhatjuk, majd az első világháborút követő bő két
évtizedben a megemlékezések csak a lelkekben folytatódhattak. 1940 és 1944
között rövid időre ismét előtérbe került a Kossuth életmű halhatatlansága,
azonban a román kommunista hatalom ennek hamar véget vetett. 1990-ig valódi
tartalommal nem lehetett megtölteni a Kossuth évfordulót, utána is csak az
önszerveződés által lehetett megemlékezéseket rendezni. Kossuth születésének
200. évfordulója alkalmat adott az ünnepségekre, megemlékezésekre, a lassan
megkopott hagyományok felelevenítésére. A körülmények és a megváltozott
politikai felfogás nem engedték meg az 1902-es évfordulóhoz hasonló méretű és
színvonalú ünnepségeket, de 1944 óta mindenképpen ezen a tájon a legmagasabb
szinten emlékeztek meg Kossuthról. Hogy a száz évvel ezelőttihez hasonlóan a
2002-es ünnepségek és megemlékezések a század legkiemelkedőbbjei lesznek-e, azt
majd a jövő dönti el. Írásunk a jövőbeni helyi megemlékezésekhez igyekszik
támpontokat adni. Kossuth és Nagyvárad valamint Bihar kapcsolatainak
bemutatása arról tanúskodik, hogy a nagy hazafi kultuszának jelentős szerepe
volt a forradalom és a szabadságharc emlékének ébrentartásában és ápolásában. A
nagy idők emlékezete jelenleg is napirenden van és ez olyan becses hagyomány,
amely ma is kötelez az emlékezésre és a helytállásra.
JEGYZETEK:
1. BÁL, Pi. 142.t. 554. csomag 2. Uo., Nagyvárad, 1902.
augusztus 12. ld. a 65. sz. dok. 3. BÁL, Uo. 4. Nagyvárad, 1902. augusztus
15. ld. a 66. sz. dok. 5. Uo. 6. Nagyvárad, 1902. augusztus 27. ld. a 67.
sz. dok. 7. Nagyváradi Napló, 1902. szeptember 10. 8. Nagyvárad, 1902.
szeptember 16. ld. a 68. sz. dok. 9. Nagyvárad, 1902. szeptember 20. 10.
Nagyvárad, 1902. szeptember 20. ld. a 70. sz. dok. 11. Uo. 12. Uo.
Nagyváradi Napló, 1902. szeptember 14. 13. Uo. 14. Nagyvárad, 1902.
szeptember 23. ld. a 71. sz. dok. 15. Nagyvárad, 1902. szeptember 30. ld. a
72. sz. dok. 16. Nagyvárad, 1902. szeptember 20. 17. Tiszántúl, 1902.
szeptember 19. 18. Nagyvárad, 1903. január 25. 19. Nagyvárad, 1903.
március 10. 20. BÁL, Uo. 21. Nagyvárad, 1903. szeptember 15. 22.
Nagyvárad, 1903. szeptember 18-19. 23. Nagyvárad, 1904. január 11. 24.
Nagyvárad, 1904. január 10. 25. Nagyvárad, 1903. október 17. 26.
Nagyvárad, 1904. március 20. 27. Nagyvárad, 1904. március 29. 28.
Nagyvárad, 1905. május 28. 29. Nagyvárad, 1914. március 21. 30. BÁL, Pi.
142.t., 861. csomag 31. Uo. 554. csomag 32. Uo. 864. csomag 33.
Nagyvárad, 1903. március 13. 34. Uo. 35. Nagyvárad, 1904. október
|