AKTUÁLIS : Külföldre menekítik Erdély ipartörténeti ritkaságait |
Külföldre menekítik Erdély ipartörténeti ritkaságait
Reggeli Újság: Gurzó K. Enikő 2004.10.22. 13:35
Hochhauser Rudolf Ottó a kolozsvári Műszaki Egyetemen szerzett gépészmérnöki oklevelet. A Körösvidéki Múzeumban 1996 márciusától dolgozik. A román Nemzeti Kulturális Örökség Hivatalának akkor még a római katolikus püspöki palotában székelő kirendeltségétől kapta a megbízatását abból a megfontolásból, hogy a múzeumnak lesz egy ipartörténeti részlege is. Feladatává vált a Bihar megyei régi gyáraknak, üzemeknek és azok berendezéseinek a felkutatása. Az azóta eltelt nyolc év alatt számos hazai és nemzetközi tanácskozáson vett részt, technika- és helytörténeti tanulmányokat közölt különböző rangos szakfolyóiratokban.
Hogy mi mindent visznek ki a külföldiek az országból? Hát például ipartörténeti ritkaságnak számító gőzmozdonyokat. Hochhauser Rudolf Ottó muzeológus szerint az efféle megoldások részben még értékelendők is, hisz így legalább megőrzik mások azt, amit mi képtelenek vagyunk.
Egy gonddal kevesebb
Közel négy hónapja egy németországi úriember három nagyváradi gőzmozdonnyal lepte meg a családját. A járműveket Kolozsváron újították fel, majd stílszerűen sínen hagyták el az országot...
Hochhauser Rudolf Ottó muzeológus tudomása szerint a Biharpüspökit Nagyváraddal összekötő út melletti mozdonyparkban pár éve még több mint 40 gőzdmozdony vesztegelt, aztán 1998 táján nyomuk veszett. Úgy hírlik: Aranyosgyéresen, Resicabányán, illetve Galacon olvasztották be őket. „Kérdem én, kinek állt érdekében a járművek megsemmisítése?” – értetlenkedett a Körösvidéki Múzeum munkatársa. Egyébként 1989 után a Román Vasúttársaság összesen hetvenkét régi járművet bocsátott áruba, ezek zöme külföldre került. Ennek a bizonyára jövedelmező üzletnek van egy pozitív vetülete is, vélte Hochhauser, hisz ekként legalább megőrzik mások azt, amit mi képtelenek vagyunk. Hogy ezt alátámassza, a gépészmérnök a nagyváradi Miron Costin utcai malmot hozta szóba, amelyet egy olasz cég vásárolt meg. Ebben természetesen még nincs is semmi különleges, csakhogy a vállalat restaurálni óhajtja az ingatlant. Ahhoz, hogy a taljánok gesztusát értékelni tudjuk, figyelembe kell vennünk azt, hogy a váradvelencei iparnegyed a 19. század végén kezdett kiépülni. Szerencsére ipartörténeti érték ott még mindig bőven akad.
Akárcsak gond. Jóllehet a Villamosművek felavatásának századik évfordulóját nagy csinadrattával ünnepelték meg a Körös-parti városban, 1997–1998-ban a létesítmény két tornyát is lebontották. Az üzem akkori vezetősége még a Villamosművek múltját feltáró monográfia megjelentetését is rossz szemmel nézte.
Csokoládé sörrel
A váradi sörgyárat 2001. február elsején délután negyed négy előtt pár perccel robbantotta fel a részvények tulajdonába jutott magánvállalkozó. Az állam 1999-ben szabadult meg a 30 milliárd lejjel adós létesítménytől. „Az igazság az, hogy rossz minőségű terméket állítottak elő, a konkurenseiknél mindenképp rosszabbat. Ráfizetéssel dolgoztak, literenként 380 lej volt a vesztességük. Az új tulajnak még a csokoládégyártás lehetősége is megfordult a fejében, terve azonban meghiúsult” – tájékoztatott Hochhauser.
Az első sörfőzdét Nagyváradon 1717-ben nyitotta meg a római katolikus egyház a vár közelében. Tíz évre rá újabb létesült, mégpedig a jelenlegi Lotus Market helyén. Ipari mennyiségben csak a 19. század derekától kezdték gyártani az italt, majd több krízist követően 1924-ben megjelent a piacon az osztrák Dräher. A cég kezdetben csak a helyi igényeket elégítette ki, később azonban Bukarestben is megvetette a lábát. Nagyváradi vagyonukat a befektetők az 1948-as államosításkor veszítették el.
Lebetonozták
Kutatásai során a gépészmérnök egy Rosenberg-féle mintakönyvre is rátalált, ami arra ösztökélte, hogy a benne fellelt adatokat leellenőrizendő, felkeresse az Azbociment névre átkeresztelt, egykoron velencei modelleket követő padló- és márványcsempét előállító hajdani cementárugyárat, illetve Várad – főként, de nem csak – szeccessziós épületeit, bérházait. A főutcán Hochhauser több ingatlanban is rábukkant a készítmények nyomaira, így például abban az épületben, ahol most a Foto Rapid bérel üzlethelyiséget, továbbá a Stern Palotában, az Orsolya-rendi nővérek templomában és az ortodox püspökségen, amely valamikor Rimanóczy Kálmán tulajdonát képezte; az utóbbiban – szerencsére – egy kis múzeumot is megnyitottak a pópák.
„A Park szállóban vagy felszedték a padlózatot, vagy ráhúztak egy újabb réteget. Megnézni, hogy mi is van ott tulajdonképpen, nem lehet, mert a hotel magánkézben van, a tulaj pedig vagy beenged, vagy nem. Egyszer megpróbáltam bejutni, de sajnos kudarcot vallottam. Valóságos kincsesbánya az az ingatlan: van ott mindenféle, kovácsoltvas kapuk meg egyéb értékek” – mesélte. A még létező anyagról egyfajta nyilvántartás is készült, a maradványok feltérképezését azonban korántsem kellene befejezni, hisz a mérnök felmérései alapján a keresett csempék nagy valószínűséggel másutt is megtalálhatók. A mintákat minden bizonnyal a Sonnenfeld-nyomdában dolgozó korabeli designerek, építészek, képzőművészek tervezték, ezért a szóban forgó mozaikok, mintás márványlapok viszonylag könnyen beazonosíthatók.
Minden relatív
Régiségeink megőrzéséről Romániában még nem gondoskodtak kellőképpen. A múzeum szakemberei annyit tehetnek, hogy észrevételeikről értesítik a megyei művelődési igazgatóságot, az igazgatóság pedig a szaktárcát, amely a maga során kivezényel a helyszínre egy bizottságot, leellenőrizendő: érdemes-e felvenni a listára a kiválasztott objektumot. Hogy ez az igyekezet mennyire látszólagos, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az európai gyakorlathoz képest Romániában csak egyetlen ipartörténeti múzeum létezik – Bukarestben. Németországban például harmincnál többre tehető az efféle intézmények száma, Budapesten önálló múzeum keretében tárolják a Dreher sörgyár régiségeit, de a magánkézben levő mezőkövesdi mezőgazdasági gépgyűjtemény is eléggé nevezetes.
„Bízom benne, hogy eljön az az idő, amikor a lakosság megérti majd a ránk hagyott örökség megóvásának fontosságát. E tekintetben még az elhagyatott gyárakat is ki lehetne használni, sőt, ezzel két dolgot oldanánk meg. Mert ha az ingatlanok önmagában nem is képeznek kulturális örökséget, muzeális értékük mindenképp van, akárcsak a bennük őrzött tárgyaknak” – hangsúlyozta Hochhauser.
|